Kotia ja koulua, monimuotoisesti (Kestävän kehityksen ko:ssa)

Tämän tekstin tarkoitus on kertoa kokemuksiani monipuolisista mahdollisuuksista opiskella Hamkin Kestävän kehityksen koulutusohjelmassa. Anteeksi jo etukäteen, tuloksena syntyi kuitenkin lähinnä päiväkirja tyyppistä vuodatusta siitä mistä aloitin, missä olen nyt ja mitä siinä välissä on tapahtunut.

Onhan tämä viimeinen reilu puolitoista vuotta ollut aikamoinen matka. Kovin suunnitelmallisesti oma opintopolkuni ei alkanut. Muistan hakeneeni kestävän kehityksen koulutukseen yhteishaun viimeisenä mahdollisena päivänä, hieman ennen töihin lähtöä iltavuoroon vanhainkodille. Olin sentään tutustunut mahdollisiin opiskelupaikkoihin jo edellisenä päivänä, ihan sattumalta. Koko ajatus yhteishausta oli lähtenyt varmaan jonkun hullun työvuoron päätteeksi toisen ylikuormitetun hoitajakaverin kanssa tuumiessa: tätäkö me loppuelämä tehdään?!

Hakemukseni jälkeen oikeastaan unohdin koko asian. Mutta kun kutsu valintakokeeseen tuli ja se sattui olemaan vapaapäivä töistä, niin lähdenpä kokeilemaan, ajattelin. Se on ainakin kesäpäivän retki Forssaan, jos ei muuta! Kestävän kehityksen koulutusohjelma oli minulle kyllä tuttu, koska olin opiskellut jo aiemmin Hamkissa maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmassa, ja saanut tehdä silloisten kekeopiskelijoiden kanssa yhteistyötä. Myönteisestä opiskelijavalinnasta tullut tieto yllätti, koska pääsykokeiden matematiikan osuus oli kuin olisi lottoa tehnyt, silloin siis onnistuin valitsemaan oikeat numerot. Työsopimukseni oli katkolla elokuun lopussa, joten se oli hyvä hetki valita uusia suuntia ja otin opiskelupaikan vastaan.

Heti opiskelupaikan varmistuttua Hamk markkinoi opintojen suorittamista monimuotototeutuksena verkossa. Jo opiskelupaikkaa vastaanottaessa mietin tätä vaihtoehtoa, joka olisi mahdollistanut työssäkäynnin kolmessa vuorossa. Pohdin kuitenkin, että pystyisinkö todella käymään koulua täysillä työn ohessa ilman paineita ja hampaiden kiristystä? Työni hoitoalalla ei myöskään olisi tukenut ympäristöalan opintoja kovinkaan hyvin, joten koin tilanteen hankalaksi senkin puolesta. Niinpä päädyin päiväopiskelijaksi ammattikorkeakouluun. Esikoiseni aloitti myös samaan aikaan eskarin, joten tällä ratkaisulla minulla oli mahdollisuus olla enemmän läsnä hänelle. Päätökseen opiskelemaan lähtemisestä sain tukea läheisiltä, ilman sitä tuskin olisin uskaltanut. Lisäksi tarvitsin myös puolisoltani lupauksen viikkorahasta, koska opiskeluiden aloitus tiputti tulojani merkittävästi. Se lupaus tuli yllättävän helposti. Ajatus monimuoto-opiskelun mahdollisuudesta jäi kuitenkin mieleeni, koska minulla oli jo silloin aavistus mahdollisesta perheenlisäyksestä keväällä. Ilman verkko-opiskelumahdollisuutta vauvan syntymä olisi pakostakin tehnyt katkoksen opiskeluihin heti ensimmäisenä opiskeluvuonna.

Aloittamalla päiväopiskelijoiden ryhmässä sain hyvän opiskeluvaihteen päälle ja tutustuin uusiin kavereihin. Lisäksi liityin koulutusohjelman osuuskuntaan, Team Kestävään. Koska asuin eri paikkakunnalla kuin muut, jäi opiskelu(ilta)riennot vähän vähemmälle, mutta riemukasta se oli siinä porukassa viettää ihan vaan aikaa päivisinkin! Ensimmäisenä koulupäivänä tutustuin toki myös jonkin verran verkko-opiskelijoihin, joilla oli pakollisia lähipäiviä Forssassa heti koulun aluksi. Heistä tuli sitten tuli myöhemmin keväällä niitä ”läheisempiä” opiskelukavereita ja hyvin he ottivat loikkarin vastaan!

Näiden kahden lukuvuoden aikana olen opiskellut 9 (10. menossa) opintojaksoa, erilaisin variaatioin. Kokonaan päiväopiskeluna, kokonaan verkossa ja sekä että. Yhden päivätoteutuksen rinnalla suoritin samanaikaisesti yhden monimuotototeutuksen. Opettajat ovat hienosti mahdollistaneet monimuotototeutuksen opiskelijoiden osallistumisen myös päiväopiskelijoille järjestettyihin tapahtumiin ja excursioihin. Muutamassa moduulissa esimerkiksi verkko-oppimisalusta Moodle on ollut molemmille sama, jolloin esimerkiksi materiaalit ovat yhteisiä ja aikataulut molempien nähtävillä. Tässä tapauksessa uskon myös päiväopiskelijoiden hyötyvän monimuotoryhmästä, koska heillä on käytettävissä monimuoto-opiskelijoiden ohjaukset ja tallenteet. Tentit ovat olleet verkossa. Vaikka materiaalit ovat saatavilla, ei niiden tekeminen ole yhtään helpompaa: aika on rajattu ja kysymykset saattavat olla soveltavia. Verkko-opinnoissa olen huomannut, että moduulin tavoitteisiin, arviointikriteereihin ja eri osien painotuksiin täytyy kurssin alussa ja sen aikana perehtyä huolella, jotta tietää mitä tuleman pitää. Tämä auttaa suhteuttamaan myös omaa ajankäyttöään ja toimii eräänlaisena johtotähtenä koko kurssille ja omalle tekemiselle.

Opettajilla on erilaisia tapoja toimia, niin kuin meillä opiskelijoillakin. Joskus kurssit sujuvat huippu hyvin ja kaikki tekniikasta informaatioon toimii loistavasti, joskus taas ei. Kiitokset kaikille opettajille kuitenkin ymmärryksestä ja joustavuudesta. Aina uskaltaa kysyä ja ottaa yhteyttä, jos on jokin pulma ja kyllä apuja on aina saanut! Tehtävien palautukset ovat itsellä joskus meinanneet olla myöhässä, mutta niistäkin on pystytty sopimaan ilman suurempia ongelmia, kun avoimesti ja rohkeasti itse ottaa yhteyttä opettajiin.

Jokaisessa moduulissa on opiskelijatiimit ja suurin osa moduulin tehtävistä tehdään näissä tiimeissä. Olen ollut onnekas ja olen saanut aina hyvät tiimit, joiden kanssa työskennellä! Tiimien kanssa tehdessä myös omien voimavarojen ja ajankäytön resurssointi on helpompaa. Jos ja kun ei aina jaksa, pysty tai motivaatio on hukassa, voidaan tiimin kesken sopia työnjako niin, että hommaan tulee kuitenkin tehdyksi, ja yhdessä etsitään myös sitä motivaatiota. Joskus itse tekee enemmän ja täysillä, joskus vähemmän, silloin tiimi paikkailee. Kaikki on ollut ymmärtäväisiä ja asiat sovittavissa. Mutta yhtenäistä päivä- ja monimuoto-opiskelussa on se, että vastuuta omasta opiskelustaan täytyy ottaa. Sen lisäksi etänä opiskellessa vastuu täytyy ottaa myös omasta ajankäytöstään, jotta hommat saa tehdyksi ajallaan. Päivätoteutuksessa opiskelijat tekevät täysillä 6-7 tuntia 5 päivänä töitä. Itsellä tuo sama tuntimäärä pirstaloituu pääasiassa iltaan, yöhön sekä viikonloppuihin.

En juurikaan ehdi ja jaksa katsella tv:tä, harvoin kuuntelen radiotakaan. Sosiaalisesta mediasta on tullut väylä yhteydenpitoon ja asioiden seuraamiseen, koska sen voi tehdä vaikka sivusilmällä koulutöiden lomassa. Lehtien ja kirjojen luku on jäänyt vähemmälle, vaikka se kyllä sivistäisi. Enimmäkseen se oma aika on kotitöitä tai aikaa lasten kanssa touhuillen. Kuitenkin opiskelutapa mahdollistaa sen, että tarvittaessa voi hyvinkin joustavasti järjestää omaa aikataulua itselle ja perheelle sopivaksi. Olen onnekas, kun olen saanut viettää koko vauvavuoden ja nyt taaperoaikaa kotona. Samalla kuitenkin myös tulevaisuutta rakentaen, opiskelemalla.

Kyllähän tämä on henkisesti aika stressaavaa, pakko myöntää. Kun teet koulutöitä kotona, et voi olla kuitenkaan perheelle läsnä. Jos olet poissa koulutöiden äärestä, vaikka lasten kanssa, tulee välittömästi stressi rästiin jäävistä hommista. Tilanne on kuitenkin ohimenevä. Katsaus Hopsiin kertoo, että maalikin siellä joskus häämöttää ja tsekkaus lapsiin kertoo, että hekin ovat selvinneet hengissä. Jos aika kuluu näin nopeaan vastaisuudessakin, niin he lentävät pesästä pois pikemmin kuin huomaankaan. Sitten minullakin on aikaa katsoa tv:tä ja elää stressitöntä elämää, ehkä.

Ilman perheen tukea en olisi kyllä onnistunut. Meidän mummit auttavat mielellään ja ovat korvaamattomia. Omaan äitiinsä sitä turvaa näköjään vielä aikuisenakin. Miehen kanssa meillä tehdään läpsystä vastuunvaihtoa, kun hän saapuu yrittäjän 12 tunnin työpäivän jälkeen kotiin hoitamaan lapsia ja minä syvennyn tietokoneen ääreen. Maatalousyrittäjäpuoliso voi onneksi joustaa työajoissa, paitsi sitten kun ei vaan voi. Ruokapöydässä pyrimme sentään edes kerran päivässä istumaan yhdessä, koko perhe. Tosin joskus siinä läsnä saattaa olla läppärin kautta myös opettaja ja muutama opiskelutoveri. Silloin itse yritän muistaa pitää mikin pois päältä.

Leenamaija Vattinen

Toisen vuoden Kestävän kehityksen opiskelija

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: