Ihana valo

Vuoden pimeimmät päivät ovat jääneet taaksemme, ja talvi on hyvää vauhtia edennyt kohti puoliväliään. Lumi, kirkas tähtitaivas, pakkanen, villasukat, mamikset ja pipolätkä tekevät talvesta ehdottomasti vähintäänkin 3,5/5 vuodenajan, mutta pohjoisen pallonpuoliskon ihmiset mesoliittiselta kaudelta nykypäivään ovat pohtineet talvelle tyypillisen pimeyden vaikutusta ihmismieleen.

Talven pimeinä kuukausina ihminen tuntuu vajoavan talvihorrokseen, ja mielen valtaa tietynlainen rauhallisuus, mikä ei sinällään ole huono asia, mutta monilla pimeys aiheuttaa myös energian puutetta, vetämättömyyttä, väsyneisyyttä ja pahassa tapauksessa myös vakavampia masennuksen oireita.

synkkametsaValon vaikutus kehoon ja mieleen

Valolla on mielialaa kohottava vaikutus. Valon puute taas vaikuttaa päinvastoin, ja jopa neljäsosa pohjoisten leveysasteiden asukkaista kärsii kaamosoireilusta, eli toimintatarmon ja mielialan laskusta.

Valo tahdittaa keskuskelloksi, tai sisäiseksi kelloksi kutsuttua aivojen osaa, suprakiasmaattista tumaketta. Tämä keskuskello tahdittaa kehon soluja ja pitää meidät vuorokausirytmissä. Ihmisen vuorokausirytmi on hieman aurinkovuorokautta pidempi, 24 tuntia ja 11 minuuttia. Ilman ulkoisia vaikutteita, esimerkiksi valoa, sisäinen kello jätättää ja vuorokausirytmi siirtyy eteenpäin. Valo vaikuttaa myös seratoniinin tuotantoon, jonka puute saattaa aiheuttaa psyykkisiä häiriöitä.

 

Parannuskeinoja valon puutteeseen

Talvella aikainen vuorokausirytmi on tärkeää, sillä aamun valo on sisäisen kellon kannalta tehokkainta. Se tahdistaa sisäistä kelloa oikeaan suuntaan. Pimeään vuodenaikaan kannattaa pitää sisätiloissa valoja päällä (daa). Tämä tutkitusti parantaa unirytmiä ja unen laatua, sillä jatkuva hämärässä vaeltaminen sekoittaa elimistön.

Kesällä nautittua valoa ei valitettavasti voi varastoida, vaan sen vaikutukset häviävät nopeasti. Auringonvaloa voidaan kuitenkin talvisin korvata kirkasvalohoidolla. Kirkasvalohoidosta voi lukea lisää esimerkiksi tästä.

Myös vitamiinien riittävä saanti, runsas liikunta ja tasainen ja riittävä unirytmi auttavat pysymään pirteänä talvella.

luistelukentta

 

Ilmastonmuutoksen vaikutus valonsaantiin

Arvioiden mukaan ilmastonmuutos lisää pilvisyyttä etenkin talvisin, mikä vähentää talven aurinkotuntien määrää. Ilmastonmuutos myös lisää vähälumisia talvia, mikä sekä synkentää talvia entisestään, että vähentää liikuntamahdollisuuksia. Taas uusia syitä taistella ilmastonmuutosta vastaan!

 

P.S. Tässä teille piristystä talven pimeisiin iltoihin.

________________________________________________________________________

Jere Hänninen,

joka nauttii kirkasvalohoitonsa mieluiten tietokoneruudulta Counter Striken tahdittamana

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: