Päät pintaan – ei pensaaseen

Miltä kekeopetus näyttää sieltä toiselta puolelta? Millainen on kekeopiskelija opettajien mielestä? Mitkä ovat kuumimmat kehittämiskohteet tällä hetkellä? Lue tästä ja tulevaisuutesi ei tule puskista!

Ulla-Maija: Haastaisin Tero sinut väitteellä: keket ovat haastavinta, mutta antoisinta, opiskelijamassaa mitä HAMKista löytyy.

Tero: No niin, ainakin kriittistä massaa ja asioita kyseenalaistavia oppijoita kekeistä löytyy. Ei kaikkea tietoa tule ottaakaan itsestäänselvyytenä, vaan opinnoissa pitäisi päästä pohdinnan ja keskustelujen kautta syventämään omaa osaamistaan. Tässä keket, ja erityisesti aikuisryhmät, ovat erittäin hyviä. Aina kun menee luokkaan tai maastoon opiskelijoiden kanssa, niin ei koskaan tarkalleen tiedä mitä eteen tulee.

Ja tämä taas tekee tästä ohjaajan, tai ”valmentajan”, roolista erittäin mielenkiintoisen. Tottakai tekisi mieli olla samaa mieltä väitteesi kanssa, mutta minulla ei ole kokemusta muiden kuin kekeläisten ohjaamisesta. Olen toki kuullut muilta, että näin on…

education-548105_640

T: Ja nyt minä heitän väitteen sinulle: Moduulitoteutus, eli kaksi kuukautta töitä ja 15 op, on avannut täysin uusia oppimismahdollisuuksia mm. projektien tekemisen kautta, eikä paluuta vanhaan ei enää ole. Mutta onko meillä nyt liian vähän luentopohjaista toteutusta? Palautteessa kaivataan usein lisää luentoja! Mennäänkö tässä vikasuuntaan?

U-M: No totuushan on, että opiskelijoita on erilaisia. Itse opin luennoilla aikoinaan valtavasti; osaan edelleen täyttää ristisanoja nopeasti ja sudokuistakin ne vaikeat ratkeaa. Lisäksi opin tekemään erilaisia muistilistoja, joilla opettelin asiat tenttiin vain unohtaakseni ne sen jälkeen. Mä olen uudesta mallista valtavan innoissani, mutta kyllähän me myös luennointia tarvitaan, että saadaan ajatusvirrat opiskelijoiden päässä auki ja kohdennettua ne oikeiden huomioiden pariin.

Fantasiamaailmassa sen luennoinnin ei kuitenkaan tarvitsisi tapahtua pelkästään luokassa. Olisi ideaalia, jos voisi ensin esittää jostain asiasta hieman teoriaa vaikka luokassa, sitten lähteä ulos maailmaan katsomaan, että tältä se tässä nyt konkreettisesti näyttää. Mä uskoisin, että meidän tulisi kehittää opetusta edelleen siihen suuntaan, että luokassa ei paljon oltaisi.

Kuva opettajien arkistoista.

Kuva opettajien arkistoista.

U-M: Mutta miten sitten tulevaisuus, maailma muuttuu, ympäristö muuttuu, työelämä muuttuu. Mitä tulevaisuuden keke-osaajan pitäisi ehdottomasti hallita?

 T: Vuorovaikutus ja oman osaamisen myynti! Ei ole mitään hyötyä opiskella 4 vuotta, jos ei pysty tunnistamaan omaa konkreettista osaamistaan, ja sen jälkeen markkinoimaan sitä työnantajille. Työhaastattelussa kysytään aina, että hei, kerro mitä sinä osaat!

Toinen asia ovat tiimityötaidot. Tällä tarkoitan kaiken muun lisäksi myös kykyä antaa rakentavaa palautetta ja samoin sitä, että osaa vastaanottaa saamaansa palautetta. Kyllä sitä asiaosaamista kertyy opintojen aikana ja se oma erikoisala eli ”keihäänkärki” löytyy kyllä, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Opiskeluajan tulisi olla myös tutkimusmatka omaan itseen ja omaan persoonaan. Millainen minä olen oppijana? Millaiset työskentely- ja oppimistavat sopivat minulle?

Ja hei, opiskeluaikana on lupa myös mokata! Ei projekteista tule mitään, jos niihin lähdetään mukaan peläten epäonnistumista. Nyt sitä voi luvan kanssa harjoitella.

business-idea-831053_640

 T: Ja vastapallon paikka: Opinnäytetyö on monelle yksi tärkeimmistä käyntikorteista työelämään ja siihen panostetaan valtavasti. Minusta keket tekevät todella hyviä töitä ja niitä on ilo, ja suorastaan etuoikeus, saada ohjata. Yksi asia minua niissä askarruttaa: suurimmassa osassa tehdään kyselytutkimus. Onko tämä sinusta hyvä asia? Saavatko opiskelijat tähän valmiuksia opintojen aikana? Miten itse näet opparin metodipuolen kehittämisen tällä meidän alalla?

U-M: Tässä on kyllä todellinen kehittämisen paikka.  Aika paljon ollaan urauduttu määrälliseen tutkimukseen, ja sen tulosten analysointiin. Varmasti jonkun verran käydään läpi erilaisia tutkimusmetodeita, mutta tuntuu että ne ei oikein konkretisoidu, koska tulevat ehkä liian aikaisin vastaan opiskelujen aikana. Ehkä pitäisi olla täsmäohjausta juuri silloin kuin itse työtä alkaa suunnitella ja tehdä. Kuuluisiko tämä sitten ohjaajalle vai pitäisikö perustaa esim. verkossa ohjattavia pienryhmiä? Jotain asialle pitäisi tehdä. Aika moni myös mieltää, että opinnäytetyö on yhtä kuin kyselytutkimus. Toki nykyään niitä paljon tehdään ja varmaan tulevaisuudessakin. Mutta missä on kaikki ihanat projektit, joissa tehdään oikeeta, konkreettista kehittämistä?

U-M: Me Teron kanssa voitaisiin jauhaa näistä asioista loputtomasti, mutta nyt lienee korkea aika päästää lukija piinasta.

_______________________________________________________

Ulla-Maija ja Tero,

jotka blaablaablaa jotain olennaista

Team Kestävä kysyy, mitä mieltä te keke-opiskelijat olette opettajiemme pohdinnasta?

Keskustelua käyntiin allaolevassa kommenttiboksissa, tai koulun käytävillä opettajien kanssa! 

Kuvat: Good idea ja Idea, plan, action

2 kommenttia

  1. Hienoa pohdintaa Terolta ja Ulla-Maijalta. Itse olen pitänyt tärkeimpänä opiskelunaikaisena oivalluksena juuri tuota mahdollisuutta epäonnistua luvan kanssa. Näin olen pystynyt käsittelemään asioita avoimemmin ja ilman menneisyyden taakkaa ajatuksissa ja konkreettisessa tekemisessä. Ryppyotsaisuus on vähentynyt ja opiskelusta on tullut oikeasti hauskaa.
    Juuri nyt itseäni askarruttaa eniten opinnäytetyön aihe. Suunnitelmissa pidän SusSen (Suunnitelmaseminaari) vasta ensi syksyn lopulla, eli minulla on hyvin aikaa miettiä kiinnostavaa aihetta, mutta….. Kiinnostavia aiheita on liikaa, enkä ole lainkaan varma mikä olisi kaikkein kiinnostavinta. Tämä asiahan on tietysti itse ratkaistava.
    Harmittaa, että opiskelut ovat ylittäneet jo puolivälin. Tämä on ollut hieno reissu tähän asti ja nyt tuntuu siltä, että olisi kaikkein opettavaisinta aloittaa uudestaan 2013 syksystä. Ekosysteemin toiminta ja hiilen mysteeri.

    1. Kiitokset kommentista! Tätä interaktiivista keskustelua juuri kaivataankin, että kehitys pääsisi kehittymään entisestään. Varmasti monet voi samaistua ongelmaasi hyvän oppari-aiheen valinnasta, tsemppiä prosessiin! – Katri, Team Kestävä

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: